Koncerti

 

 

Концертно вече 2.6.2018. у Минхену

Минхенска филхармонија са Аркадијем Володосом

LEOŠ JANÁČEK
Ouvertüre zu “Aus einem Totenhaus”
LUDWIG VAN BEETHOVEN
Konzert für Klavier und Orchester Nr. 3 c-Moll op. 37
ANTONÍN DVOŘÁK
Symphonie Nr. 6 D-Dur op. 60
JAKUB HRŮŠA, Dirigent
ARCADI VOLODOS, Klavier

У оквиру циклуса концерата Минхенских филхармоничара 2. јуна је у Минхену гостовао славни руски пијаниста Аркадиј Володос из Санкт Петерсбурга и гостом диригентом из Чешке, Јакобом Хрушом (Jakub Hrůša).

Вече је отпочело увертиром Леош Јаначекове опере ”Из мртвог дома” која базира на истоименом роману Ф.М. Достојевског о кажњеничком логору у Сибиру. Потом је следио Концерт за клавир и оркестар нр. 3 c-Moll op. 37 Лудвига ван Бетовенова, да би вече било заокружено Дворжаковом симфонијом нр. 6 D-Dur op. 60.

Диригент Јакуб Хруша је рођен 1981.г. у Брну у Чешкој. Након апсолвираних студија на музичкој академији у Прагу гостовао је као диригент у Токију, Лајпцигу, Бечу, Лос Анђелесу.

Леош Јаначек последња опера 

Увертира за оперу ”Из мртвог дома”

У преко педесетогодишњем стваралачком опусу Леоша Јаначека налазе се многобројна дела, између осталих два квартета за гудаче, дела за хор, оргуље и оркестар, као и осам опера. У концертни репертоар су се атаблирала дела као што су рапсодија за оркестар ”Тарас Буљба” или ”Глаголитска миса”, за хор, оргуље и оркестар или ”Симфонијета”за оркестар. Ове три композиције су настале између 1915. и 1928.г.

У ову позну фазу Јаначековог опуса иде и дело ”Из мртвог дома” чији је либрето композитор сам писоа на текстуалној основи Достојевсковог (1821–1881) романа.

Ово дело је комплексне структуре и вишекраким епизодама. Ово дело је било праизведено 1930.г. у Брну.

Лудвиг фан Бетовен: 3. клавирски концерт C-MOLL

Ентузијастичке оцене савременика

Ово дело LUDWIG VAN BEETHOVEN Konzert für Klavier und Orchester Nr. 3 c-Moll op. 37

Је настало у годинама 1799./1800., 1802./1803. и било је посвећено војводи Лују Фердинанду Пруском (1772–1806). Настанак овог дела је дифузан и сеже од 1896. до 1804.г. Аутограф упужује на различите фазе и степене развоја. Tutti у експозицији овог c-Moll-концерта је са 111 тактова је надужи оркестарски увод  у један иснтрументални концерт до рнаог 19. века. Оно представља неку врсту завтвореног система кружења које отпочиње у c-Moll(у) и њиме се завршава. Орнаментирана репетиција Tutti експозиције коју преузима клавир кроз троструку варијацију дају овом уводу кроз марцијални форте и снажним forzato у једној октави више специјални карактер. Кружење почиње и каденцом коју је Бетовен написао доцније, вероватно тек 1809.г. за свог ученика композиције војводу Рудолфа фон Хабсбурга. Ова каденца са ланцем трилера и солистичким тимпаноном. Ово је први пут да ће тимпанон постати дијалошки партнер у једном инструменталном солистичком концерту.

ANTONÍN DVOŘÁK: 6. SYMPHONIE D-DUR

Ово дело је настало 1880.г.у Прагу. Посвећено је било Хансу Рихтеру. У овој симфонији се преплићу тардиционални линије Брамсове и Бетовенове симфонијске музике сједињени са композиторском аутохтоном индивидуалношћу. Она је и почетак такозваног Дворжаковог ”Словенског периода”.

АРКАДИЈ ВОЛОДОС

Бескрајна је виртуозност овог солисте пред чијим свирањем застаје дах. Та виртуозност је праћена осећањем времена, акустичким бојама и поезијом. Све једно да ли он свирао Шуерта, Шумана, Брамса или Рахмањинова, за све његове интерпретације важи можда реченица коју је написао један критичар поводом Володосовог извођења дела Федерика Момпуса: ”Володос изражава музику тишине са најосећајнијим додиром и тонским бојама, додирујући душе слушалаца”.

Аркадиј Володос је рођен 1972.г. у Ст. Петерсбургу. Студирао је најпре соло певање и дириговање, да би се 1987. Сасвим посветио клавиру и своју пијанистичку припрему наставио код Галине Јегизарове у Москви, као и у Мадриду и Паризу. Од његовог грандиозног дебија у Њујорку 1996.г. он је гост интернационалних оркестара као што су 

Berliner Philharmoniker, Philharmonia Orchestra, Royal Concertgebouw Orchestra Amsterdam, Münchner Philharmoniker, Staatskapelle Dresden, Gewandhausorchester Leipzig, Orchestre de Paris, Boston Symphony Orchestra и New York Philharmonic.

Он је наступао са славним диригентима као што су Lorin Maazel, James Levine, Zubin Mehta, Seiji Ozawa, Valery Gergiev, Riccardo Chailly, Myung-Whun Chung, Iván Fischer и Christoph Eschenbach.

Грандиозно вече благодарећи перфектном оркестру Минхенских филхармоничара и генијалном пијанисти Аркадију Володосу. Његово свирање је збиља било аракадијско (nomen est omen).

Зоран Андрић (Минхен)