Faust

 

”Ти си Фауст. Гетеова драма у уметности”

Kunsthalle München, 23.2. – 29.7.2018

 

Једно од најпознатијих књижевних дела немачке и светске књижевности,објављено у раном 19. веку је било фасцинација и стваралачки изазов за многе уметнике. Са Шекспировим ”Хамлетом”, Моцартовим ”Дон Ђованијем”, Гетеов ”Фауст” иде у митове модерне. Он рефлектује делом херојску, делом скептичну потрагу за смислом модерног субјекта и спаја такво настојање на јединствени начин са великим темама људске историје.

На управо отвореној изложби у Kunsthalle München је представљено 150 слика, графика, скулптура, фотографија, тонских снимака и филмова из Европе и Америке као што су дела уметника Eugène Delacroix (1798–1863), Charles Gounod (1818–1893), Max Beckmann (1884–1950), Martin Scorsese (*1942), Anselm Kiefer (*1945) und Robert Mapplethorpe (1946–1989).

Иновативно инсценирана изложба је путовање кроз драму, те гледаоце претвара у сапутнике Фауста у непрекидној потрази за смислом и циљем модерног живота.

Фаустов пакт са ђаволом, завођење Маргарете, судбоносна повреда верности и самообмана у оргијастичком вртлогу Валпургијске ноћи, Маргаретино социјално прогонство и убиство детета из очаја, као и трагични крај у лудилу – све те сцене су обележиле европску уметност и кроз различите форме инспирисале на реакцју. То су на првом месту три фигуре које су постале веома популарне: дијаболични карактер Мефиста, заводник и духовити угурсуз, учени Фауст, који се дезилузиониран својим безуспешним тражењем највишег сазнања, препушта заводљивом свету заноса и Маргарета, невина и побожна грађанска кћи, коју ће Фауст увући у пропаст.

Изложба нуди најпре увод у настанак ”Фауста” на коме је Јохан Волфганг фон Гете (1749-1832) готово 60 година радио. Потом посетиоци ступају у свет драме и бивају сведоци ”Пролога на небу”. Бог и ђаво се кладе о Фаустову душу. Овде се могу видети Гетеови аутографи, као и скице проминентних театарских сценографа и одломци филмова са Густавом Гриндгенсом и Петером Штајном. Следе слике и скулптуре дијаболичног заводника. Изабране секвенце филмова Клауса Мана ”Мефисто” са легендарним глумцем ”Бургтеатра” Клаусом Маријом Брандауером, једним од најпроминентнијих протагониста Мефиста.

 

Фауст – то смо сви ми

Овај изложбени паркур нас води кроз вишеструка изузетна уметничка дела ка радњи драме, коју је Гете назвао трагедијом. При томе паркуру нам Гетеове фигуре држе огледало на коме се одражавају теме као што су тешња за вечном младошћу, егоизам, манипулација, заводљивост и незаситост у нашем садашњем животу. Изложба конфронтира публику са питањима ове драме велике и вечне актуелности.

Ова изложба је плод кооперације између Kunsthalle Münch и истраживачког савеза Марбах-Вајмар-Волфенбител који је ексклузивно за Kunsthalle развијен. Инсценација изложбе је заједно са аривираним сценографом Филипом Фирхофером конципирана.

Тематизован је превасходно први део Фауста, док је други део само кроз илустрације тројице уметника Max Slevogt (1868-1932), Franz Stassen (1869-1949) и Max Beckmann (1884–1950), док се ”Рани Фауст” (Urfaust), спомиње само у контексту са првим делом Фауста.

Изложба ”Ти си Фауст” посвећена је питању у којој мери се Гетеов протагонист може сматрати репрезентантом противречне модерне и одраз нововековног субјекта. Својим апелативним насловом ова изложба позива да се Гетеова драма не чита као прашњави и застарели класик, већ као високо актуелно дело примљено у уметничко-критичкој дебати и контраверзи нашег времена. Ова изложба у себи сједињује три аспекта: уметничку изложбу, књижевно-позоришну изложбу и културно-историјску.

 

Зоран Андрић (Минхен)